Negativiteit aanpakken

Gepubliceerd op 12 maart 2020 om 18:48

Iedereen heeft wel eens negatieve gedachten, gevoelens of emoties. Of negatieve mensen om zich heen die alleen maar klagen. Je wilt ervan af maar weet niet hoe. Je hebt er de energie niet voor omdat al je energie naar het negatieve gaat. Ik ken het, en was het zat. Ik ben op onderzoek uit gegaan om te kijken wat het beste bij mij paste om positiever in het leven te staan. Het duurde even, maar dan heb je ook wat!

 

Waarom voel ik me negatief?

Dat was stap 1: Uitvogelen waardoor ik me zo negatief voelde. Ik heb een paar jaar geleden in een depressie gezeten en ben ervoor behandeld, dus was ik over het algemeen meer geneigd alles negatiever te zien en overal van het ergste uit te gaan. Ik kwam er gaandeweg achter dat ik veel dingen uit mijn verleden nog niet verwerkt had. Daarbij kwam het ernstige slaaptekort die ik door mijn buren had. Als ik moe ben kan ik niet rationeel nadenken weet ik van mezelf. En lijkt alles 10 keer erger. Tel daar nog een groot rechtvaardigheidsgevoel bij op en tadaa: Stap 1 heb ik voltooid. 

 

Als je in een negatieve spiraal zit is het moeilijk om dingen positief in te zien. Alles is grijs en grauw en je kruipt soms een beetje in een slachtofferrol: "Het overkomt mij altijd. Het zit me nooit eens mee." Zodra je daar in zit ben je eigenlijk onmachtig om je probleem in te zien of er iets aan te doen. Bij mij was dat na een nachtje slapen meestal wel weg. En bedenk ook als je ergens mee zit: Kun je het NU veranderen? Nee? Lig er dan niet wakker van en pieker er maximaal 10 minuten over.  Lastig om dat te bereiken en om dat te veranderen:

 

Verandering

Eigenlijk veranderen mensen elke dag wel, maar als het iets groots is en bewust moet gebeuren is dat toch lastiger dan gedacht. Het is in de eerste plaats uitzoeken wat het beste bij je past, want wat voor de één wel werkt kan voor de ander niet werken. Als je voor jezelf methoden hebt gevonden en hebt besloten dat uit te voeren is het echt zaak om dat vol te houden. Nieuwe gewoontes zijn snel aangeleerd maar lastiger vol te houden. Het kan namelijk super lastig zijn om na 2 dagen positiever proberen te zijn dat vol te houden als er iets tegenzit. Baaldagen hebben we uiteraard allemaal wel dus die zullen ook af en te om de hoek komen kijken. Wees dan lief voor jezelf en bedenk: Morgen weer een nieuwe dag! Nieuwe start en nieuwe kansen! 

 

Wat heeft voor mij geholpen?

Tuurlijk heb ik een aantal dingen uitgeprobeerd die niet hielpen. Dat zul je altijd houden. Daardoor kwam ik er juist achter wat wel werkt. Wat bij mij het meeste heeft geholpen is mindfulness en meditatie. Fantastisch! Het klinkt zweverig maar dat is het echt niet. Je kunt bij meditaties heerlijk ontspannen bij muziekjes of geluiden zoals een oldskool regen- en onweersbui. Mijn voorkeur gaat uit naar begeleide meditaties, zodat je word verteld hoe je met bepaalde oefeningen positiever kan denken, worden en zijn. In meditatie draait het om rust en stilte en op zodanig niveau van bewustzijn te komen. Je leert het door vaker te doen.  Mindfulness gaat meer om bewustwording, leven in het hier en nu. Je leert dat je gedachten 'slechts' gedachten zijn en het is ook nog eens goed voor je gezondheid!

 

Ook heeft fotografie mij geholpen. Hiervoor heb ik een passie ontwikkeld en begon ik  dingen van de hele andere kant te bekijken. Het mooie van iets in te zien en leerde mezelf hierdoor een ander perspectief aan.

Een mantra voor mezelf dagelijks herhalen heeft me ook ondersteund. Zoek maar een leuke uit op internet die bij je past. Herhaal deze minimaal 3 keer per dag, desnoods in een spiegel en geloof er ook echt in. In het begin heb ik mezelf moeten dwingen positiever te denken. Na een tijdje gaat dit vanzelf. 

 

Tot slot

*Omring jezelf met positieve mensen. Dat betekend niet dat je alleen met mensen moet omgaan die nooit kritiek hebben, want van (opbouwende) kritiek leer je juist. Ga om met mensen die het beste met je voor hebben. Die van je houden zoals jij bent, want jij bent gewoon hartstikke uniek! Zijn mensen rot tegen je of hebben ze niets positiefs toe te voegen aan je leven? Maak dit bespreekbaar. Als het niet veranderd kun je ervoor kiezen de banden te breken. Het is jouw leven, jouw geluk. En daar kun je geen extra negativiteit in gebruiken!

*Probeer niet te (ver)oordelen, maar probeer iets wat je niet leuk vind positiever te bekijken.

*Het is ook handig om voor jezelf op te schrijven welke negativiteit je wilt omzetten naar positiviteit. Word er bewust van!

 

Positief denken maakt je gelukkiger en maakt je minder vermoeid. Geniet gewoon van de wind door je haar in plaats van te denken: Wat een rot wind vandaag, mijn hele coupe gaat door de war! Geniet van een regenbui en pak een kopje thee, dekentje en goed boek (lekker knus!) in plaats van te denken: Bah, wat een saai rot weer! Geniet van het feit dat je wakker word 's ochtends in plaats van te klagen dat het zo vroeg is. Dan heb je tenminste wat aan je dag!

 

Ben jij wel eens negatief of vind je het moeilijk positief te zijn? Laat dan een comment achter.

Wil je meer advies of gewoon je verhaal kwijt? Je kunt me altijd mailen!

 

Liefs, Michelle

 

*For English, go to Bloglovin'


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.