Goals halen

Gepubliceerd op 11 mei 2020 om 20:01

Vandaag heb ik weer een doel behaald die ik van mijn lijstje kan afstrepen: 1 jaar gestopt met roken. Yes! Fijn gevoel is dat! Je goals halen. Hoe doe je dat? Heb je wel doelen of ben je te streng voor jezelf? Per doel heb je een andere mindset nodig en andere tools. Maar eerst wat tools om je op weg te helpen.

 

Schrijf een doel op voor jezelf

En dan bedoel ik niet miljonair worden binnen 5 jaar maar wees realistisch. Bedenk wat je droom is of wat je wilt gaan bereiken en schrijf een doel op binnen een haalbare tijd, bijvoorbeeld 6 maanden. Schrijf erbij welke stappen je gaat zetten om je doel te behalen.

Heb je geen doel? Dan weet je waarschijnlijk nog niet echt precies wat je wilt. Daar moet je eerst achter zien te komen: Weet je precies wat je níet wilt? (bijvoorbeeld op straat niet meer angstig zijn)  Vraag jezelf dan af wat je wél wilt. (Zonder angst de deur uit kunnen.) Tadaa, daar is je doel.

Heb je wel een doel? Zet hem dan niet te algemeen neer, zoals "Ik wil afvallen" maar schrijf concreet op "Ik wil binnen 6 maanden 12 kilo afvallen". En onthoud: Er zijn geen stomme doelen! Het zijn JOUW persoonlijke doelen waarbij JIJ weer een stukje verder komt in je leven en er richting aan geeft. Waardoor JIJ je nog verder persoonlijk ontwikkeld. Wees trots dat jij je doelen op orde hebt en er aan bent begonnen om die van je lijst te schrappen! 

 

Werk je doel uit

Voor veel mensen is het geen probleem om een doel op te schrijven, maar hoe verder? Welke stappen zet ik als eerste? Zelf had ik zoveel in mijn hoofd dat ik gewoon niet wist waar ik moest beginnen en het dan maar liet voor wat het was. FOUT! Er zijn genoeg effectieve manieren om stapje voor stapje je doel te halen:

 

- Maak een moodboard en hangt hem in het zicht. Zo word je elke dag herinnerd aan JOUW goal en blijf je gemotiveerd

- Maak een dag- of week planning en zet (kleine) stappen neer die je die dag of week wilt behalen. Zo is het overzichtelijk voor jezelf waar je moet beginnen en welke stappen je al hebt gehad

- Zet in je agenda reflectiemomenten neer: Kijk af en toe terug op de afgelopen weken en reflecteer of je je stappen behaald hebt of ze meer moet opsplitsen

- Maak een avond vrij of gebruik het weekend om je doel uit te werken, dus neem er je tijd voor

- Vertel je omgeving wat je doelen zijn en welke stappen je daarvoor wilt nemen zodat ze je kunnen supporten en je ze als het moet om hulp kunt vragen

- Blijf werken aan je mindset om je doel te behalen. Je mindset is super belangrijk om dit te laten slagen! Hoe dat moet lees je in mijn andere blog

 

Ready? Let's start!

Begin aan je dag- of week planning en stel niets uit. Het beste is om gefocust te blijven en vooral positief. Heb je een stap niet behaald? Gooi dan niet gelijk de handdoek in de ring maar kijk wat je wél behaald hebt en haal daar je energie uit. Wat geeft het als die ene stap mislukt is? Je kunt het gewoon volgende week weer proberen! Vraag anders je omgeving om het duwtje in de rug. Er bestaat geen falen, alleen feedback. Dus als de stappen niet werken voor jou, verander dan je aanpak! Het voelt echt goed om weer iets van je planning te strepen, wetende dat je steeds dichter bij je doel komt.

Mijn eigen doelen

Voor 2020 heb ik ook weer doelen gesteld. Een aantal heb ik al behaald en sommigen ben ik nog mee bezig.

 

Ondernemingen:

Zo ben ik begonnen aan een opleiding tot Life Coach waar ik voor het eind van dit jaar mijn eigen onderneming wil hebben. Ik ben inmiddels een ander bedrijf gestart, een online business waarbij ik ook business coach ben. Dus straks 2 ondernemingen. Ook mijn blog wil ik meer uitbreiden want ik wil blijven inspireren en motiveren.

 

Persoonlijke ontwikkeling:

Dat staat eigenlijk nooit stil. Maar ik wilde binnen 4 maanden alle negativiteit om me heen zoveel mogelijk weghebben. Mensen die niets positiefs toe te voegen hebben wil ik geen tijd meer aan besteden want tijd is kostbaar! Meer aan mindfulness en yoga doen en vooral mijn mindset veranderen. Dagelijks doe ik aan mindfulness en luister ik naar podcasts van motivational speakers om mijn persoonlijke ontwikkeling verder te ontwikkelen. Ik wilde graag dag tot dag leven en me niet druk om dingen maken waar ik geen controle over heb. En vooral meer productief zijn, maar toch rust nemen en genieten want ik moet eigenlijk voor twee leven (Meer daarover binnenkort in een andere blog). Zelf wilde ik ook meer positief zijn en dat lukt steeds beter.

 

Stoppen met roken

Is dus gelukt! Inmiddels een jaar. Super trots op mezelf. Mijn vriend inmiddels 7 maanden. Ik hoor mensen om mij heen dat het hun niet lukt, mij lukte het eerst ook niet. Totdat ik mijn mindset veranderde. Het allerbelangrijkste vond ik de stank. Bah! Wat ben ik blij dat ik daarvan af ben.

 

Gezondere lifestyle

Naast het stoppen met roken wilde ik  gezonder gaan eten en meer gaan sporten. Eén van mijn bedrijven heeft betrekking tot weightmanagement producten en ik gebruik ze uiteraard zelf ook. 100% natuurlijk en vegan en ik heb er als bonus ook nog meer energie door!

 

Meer afspreken met vrienden en familie

Ja, we weten allemaal dat dat nu helaas even niet gaat. Doel uitgesteld. :)

 

Heb jij ook doelen of wil je die graag stellen? 

 

Liefs, Mies

 


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.